-آقای امامی طراحی شما( USB clip)  در سال 2009 جایزه بهترینهای red dot را در بخش کانسپت از آن خود کرد و در مدت زمان اندکی پس از آن این کانسپت به مرحله تولید رسید.چطور شد که با این سرعت کار به تولید رسید؟آیا برنده شدن این طرح در red dot بر این مساله تاثیرگذار بود؟

-ما قبل از اینکه طرح برنده شود با تولید کننده در تماس بودیم.البته برنده شدن طرح در red dot راه را برایمان هموارتر و سرمایه گذار را بهتر راضی می کرد.این خود نشان می دهد که چقدر این گونه مسابقات مهم هستند و نقش تاثیرگذاری در بازار و واقعیت پیدا کردن طرح  ایفا می کنند.

-ایده شما از کجا بوجود آمد؟

-شما بهترین ایده ها را وقتی به یک مشکل در زندگی روزانه برمی خورید پیدا می کنید(به جای اینکه وقتی با مشکل برخورد کردید از آن رد شوید).یک روز من تصمیم داشتم یک ویدئوی طولانی برای تولد دوست دخترم بفرستم.حجم فایل خیلی زیاد بود و من نتوانستم با ایمیل آنرا ارسال کنم.دیدم کار درستی نیست که ویدئو را داخل یک حافظهUSB بریزم و آنرا داخل پاکت رها کنم و بفرستم.که در همین هنگام این ایده به ذهنم رسید که USB را مانند گیره درآورده و به کارت تولد الصاق کنم.این شروع ماجرا بود که در یک روز تعطیل و بعد از صرف صبحانه رخ داد!

-اما داستان موفقیت شما اینجا متوقف نمی شود.شما آنرا تولید کرده و به مسابقه طراحی محصول امسال فرستادید و یکبار دیگر نظر داوران را جلب کرده و جایزه بهترین کیفیت در طراحی را از آن خود کردید.این برای خود شما چه مفهومی دارد؟

-از نقطه نظر من red dot یکی از معتبرترین جوائز طراحی هست که یک طراح محصول می تواند دریافت کند و البته وقتی در هر دو بخش کانسپت و بعد به واقعیت رساندن همان طرح حائز مقام می شوید مثل اینست که دو جشن عید پاک و کریسمس را در یک روز داشته باشید!و صد البته که حس بسیار خوبی از موفقیت در شما ایجاد می شود.

-مهمترین چالشی که در زمان خلق این محصول با آن روبرو بودید چه بود؟

-مطمئنا راههای زیادی وجود داشت تا بتوان حافظه اطلاعات را به یک کاغذ وصل کرد.اما راه حل باید ساده باشد.ما عمدا ساختارهای پیچیده را رد کردیم.اینکار هم قیمت را پایین می آورد و هم برای محیط زیست مفید بود.در حقیقت یک محصول باید ساده  و متناسب برای استفاده روزانه باشد.

-امروزه استودیوهای طراحی دیگر نمی توانند منتظر مشتری باشند بلکه باید با ایده ها و پیشنهادات خود مشتری را جذب کنند حتی در پروژه های سری.از دید شما چه فاکتورهایی در این زمینه مهم هستند؟

-حتی خلاقانه ترین و زیباترین طراحی ها اگر نیاز بازار را برآورده نکنند و  از نظر اقتصادی به صرفه نباشند مردود خواهند شد.بنابراین باید راه حلهای خلاقانه ارائه دهیم که منفعت به لحاظ رقابت با سایر محصولات را داشته باشد.البته یک ایده خوب خودش گویا هست اما همچنین مسائل و فاکتورهایی و جود دارند که نقش مهمی را ایفا می کنند که شامل کسب مقام در مسابقات بین المللی نیز می باشد.برنده شدن در این مسابقات ذهن مستقل  یک طراح حرفه ای رانشان میدهد و همین اعتبار زیادیست.

-فلسفه طراحی شما چیست؟

-ما طراحان باید مسئولیت بیشتری در قبال محیط زیست داشته باشیم.باید به کیفیت بیش از کمیت اهمیت دهیم.باید مجددا درباره خیلی مسائل فکر کنیم و راه های جدید پیدا کنیم.من خود دوستدار سادگی و کاهش متریال هستم.طراحی یک نوع ترکیب بندیست.تنها یک ترکیب ملیح از فرمها رنگها عادات و نگاهها است که می تواند یک تعادل هارمونیک بسازد و به محصول روح و شخصیت بخشد.

http://en.red-dot.org/3484.html
وبسایت آقای امامی:http://www.emamidesign.de/


ترجمه:نازیلا محمد قلیزاده