پورشه یكی از سرعتی‌ترین محصولات تاریخ خود را ارائه كرده است
تلاش برای خاص شدن
برای برندی همچون پورشه(پورش)، سرعت یك خصوصیت تفكیك‌ناپذیر به شمار می‌آید و از این رو شاید خالی از لطف نباشد كه با یكی از سرعتی‌ترین خودروهای این برند آشنا شویم. Porsche 911 GT2RS به عنوان سریع‌ترین و قدرتمندترین خودروی اسپرتی شناخته می‌شود كه در تاریخ حیات برند پورشه ساخته شده و به عقیده بسیاری از كارشناسان خودرو در قله سری 911 قرار دارد. اما چرا؟

هر شركت خودروسازی یك استراتژی كلی را در دورنمای فعالیت‌های خود تعریف می‌كند و آن چیزی نیست جز تكمیل و ارتقای مدل‌های اخیر و آغاز طراحی و ارائه سری جدید. برای پورشه نیز این نكته از اهمیت خاصی برخوردار بوده است كه سری 911 خود را به بهترین شیوه ممكن به پایان برساند. در مقایسه با خودروی قبلی در سری 911GT2، این خودرو تا 90 اسب بخار قدرت بیشتر و تا 70 كیلوگرم نیز سبك‌تر است. در حقیقت پورشه تلاش كرده است تا هرچه بیشتر از وزن تولیدات خود كاسته و در عین حال با افزودن توان حركتی، همچنان خود را در مسیر بهبود ركوردها قرار دهد. البته دستیابی به هرگونه موفقیتی در این زمینه به فاكتورهای گوناگونی از جمله بهره‌گیری از فناوری‌های نوین بستگی دارد كه البته تا حدود زیادی توجه به این نكته درPorsche 911 GT2RS دیده می‌شود.

گرچه در هر محصول جدیدی كه روانه بازار شده و یا حداقل در قالب یك محصول مفهومی رونمایی می‌شوند می‌توان نواقص كوچك و بزرگی پیدا كرد اما به ناچار درخصوص محصول اخیر پورشه باید اعتراف كرد نیمه پر لیوان به مراتب بیشتر و چشمگیرتر از نیمه‌خالی آن است. توجه به فاكتورهایی نظیر كاهش مصرف سوخت و تولید آلاینده‌های زیست محیطی موجب شده تا مصرف سوخت این خودروی سرعتی و اسپرت به 9‌/‌11 لیتر در هر یكصد كیلومتر برسد حال آن‌كه همگان می‌دانند خودروهای اسپرت سرعتی میزان مصرف سوخت قابل‌توجهی دارند. شاید بتوان به جرأت و با تكیه بر این 2 خصوصیت مهم، پورشه911 را شایسته الگو شدن برای بسیاری از برندهایی برشمرد كه به دنبال كسب جایگاهی ممتاز در طیف تولیدكنندگان خودروهای اسپرت سرعتی هستند.

موتور 6 سیلندر این خودرو به وسیله 2 توربوشارژر كه به طرز هنرمندانه‌ای در قسمت موتوری خودرو جاسازی شده‌اند تقویت شده است. این ابتكار عمل را می‌توان منحصرا معطوف به مهندسان و طراحان پورشه دانست. جعبه دنده 6 سرعته نیز دامنه گسترده‌ای از انتخاب‌ها را برای راننده فراهم می‌كند. پورشه برای این‌كه این خودرو را همچنان خاص نگاه دارد دست به ابتكار عملی زده كه البته در گذشته نیز از سوی برخی برند‌های سرشناس دیده شده است: طراحی و یا سفارش تایرهای مخصوص . پورشه911 با تایرهای مخصوص به خود حركت می‌كند و شاید به همین دلیل است كه یك سری ركوردهای هیجان‌انگیز این خودرو از همین جا شروع می‌شود: صفر تا صد در 5‌/‌3 ثانیه، صفر تا 200 كیلومتر بر ساعت زیر 10 ثانیه یا دقیقا به عبارتی 8‌/‌9 ثانیه و نهایتا صفر تا 300 كیلومتر بر ساعت در 9‌/‌28 ثانیه.

اما در چنین خودرویی باید فكر اساسی برای متوقف كردن آن شده باشد. بدین منظور مهندسان پورشه استفاده از ترمزهای سرامیكی تركیبی PCCB را بهترین گزینه دیده‌اند. به عقیده آنها تنها این ترمز است كه می‌تواند به عنوان سیستم استاندارد متوقف كننده خودرو به كار گرفته شود. برخی این ابتكار عمل را اقدامی دیگر در راستای تبدیل كردنPorsche 911 GT2RS به یك محصول خاص عنوان كرده‌اند.

معمولا در سرعت‌های بالا، بخصوص بیشتر از 300 تا 350 كیلومتر بر ساعت امكان وقوع هر حادثه‌ای مساوی است با قرار گرفتن جان راننده و سرنشینان در برابر مخاطرات فراوان. بهره‌گیری از یك سری سیستم‌های هوشمند كنترلی نظیر PASM موجب شده تا راننده‌ای كه پشت فرمان این خودرو می‌نشیند و عبور عقربه كیلومتر شمار از روی عدد 300 را مشاهده می‌كند نگرانی درخصوص اعمال كنترل كامل بر خودرو نداشته باشد چون این سیستم موجب می‌شود خودرو با نهایت پایداری ممكن به راه خود ادامه دهد.

باز هم هنرنمایی فیبركربنی

برخلاف نسخه قبلی این سری، در پورشه911 از فیبر كربنی استفاده شده است. این بدان معنی است كه بخش‌های مختلفی از قسمت ظاهری خودرو رنگ و لعاب جذاب‌تری به خود بگیرد. البته این ابتكار عمل تأثیر قابل توجهی نیز بر كاهش وزن كلی خودرو دارد. قرار گرفتن صفحه پشتی خودرو در ارتفاعی بالاتر از قبل موجب شده تا بتوان این خودرو را یك محصول آیرودینامیك واقعی به شمار آورد. نكته جالب توجه این است كه این افزایش تنها در حد 10 میلیمتر است.به‌كارگیری فیبر كربنی تنها در قسمت ظاهری خودرو دیده نمی‌شود. مهندسان پورشه برای كاستن از وزن كلی خودرو دست به هر كاری زده‌اند. آنها توانسته‌اند با ابتكار عمل‌های مختلف وزن این خودرو را در مقایسه با نسخه قبلی آن تا 70 كیلوگرم كم كنند. یكی از مواردی كه به تحقق این چشم‌انداز كمك كرده است مربوط به صندلی‌های آن می‌شود. صندلی‌ها از حیث برجستگی و فرو رفتگی به معنای واقعی اسپرت هستند اما سبكی وزن آنها مشخصه‌ای بارزتر است. این سبكی به دلیل استفاده از فیبر كربنی و نوعی پلاستیك در ساختار آنهاست. رنگ اصلی صندلی‌ها مشكی است كه در تلفیق با قرمز، نمایی جذاب و هیجان‌برانگیز به آن داده است.

فقط 500 دستگاه در سراسر جهان

كم بودن یك مشخصه ویژه برای هر نوع محصول پرطرفداری است كه در صنعت خودروسازی به آن به عنوان یك راهكار برای جاودانه شدن در نظر گرفته می‌شود. پورشه از همان ابتدای طراحی پورشه911 ، تولید محدود آن را به عنوان یك اصل كلی تعریف كرد. براساس این اصل تنها 500 دستگاه از این خودرو تولید می‌شود و قرار است از هفته‌های آینده نخستین سری از آنها در چند كشور اروپایی عرضه شود. در حالی كه صنایع خودروسازی جهان بتدریج از بحران اقتصادی خارج می‌شوند، ارائه پورشه911 می‌تواند شروعی دوباره حداقل برای خودروهای اسپرت سرعتی تلقی شود. در تك تك خودروهایی كه در این سری تولید می‌شوند از نوعی فناوری نوین استفاده شده است كه نقش قابل‌توجهی در افزایش ضریب ایمنی خودرو ایفا می‌كند. این فناوری كه سیستم ردیابی VTS نام دارد در حقیقت یك بسته پیچیده امنیتی است كه انتخاب‌های متنوعی در برابر راننده در لحظات حساس قرار می‌دهد. باتری خودرو از نوع لیتیوم یونی است كه نشان از توجه طراحان خودرو به، به‌روزترین پیشرفت‌ها در دنیای خودروسازی است. پورشه911حداكثر سرعتی درحدود 330 كیلومتر بر ساعت دارد و گرچه از این حیث به‌عنوان یك خودروی اسپرت سرعتی پایین‌تر از برخی محصولات برندهای دیگر از جمله جگوار قرار می‌گیرد اما با برخورداری از مشخصه‌های دیگری نظیر ضریب قابل قبول آلایندگی هوا (تولید 284 گرم دی اكسید كربن در هر كیلومتر) محصولی با ویژگی‌های خاص تلقی می‌شود.

نگاهی به پورشه911

 

 

 

 

 

 

 

فناوری VTS در حقیقت یك بسته پیچیده امنیتی است كه انتخاب‌های متنوعی در برابر راننده در لحظات حساس قرار می‌دهد.

 

 

 

 

 

 


موتور 6 سیلندر این خودرو به وسیله 2 توربوشارژر كه به‌طرز هنرمندانه‌ای در قسمت موتوری خودرو جاسازی شده‌اند تقویت شده است.















صندلی‌ها از حیث برجستگی و فرو رفتگی به معنای واقعی اسپرت هستند اما سبكی وزن آنها مشخصه‌ای بارزتر است كه به دلیل استفاده از فیبر كربنی و پلاستیك در ساختار آنهاست.

مهدی پیرگزی / جام‌جم